January 29, 2012

Merpati & Bangau



Taken from my bff's story. Memories of 1998-2002:

Pada zaman dulu, ada dua ekor burung bersahabat; burung merpati dan bangau. Kedua-duanya agak masyhur di kawasan tempat tinggal mereka kerana kedua-duanya mempunyai kebolehan tertentu. Si burung merpati, seekor burung yang bijak dan pandai mengambil hati orang lain dengan berjenaka manakala si burung bangau sangat cantik dan berbudi bahasa. Mereka amat akrab. Dan mereka selalu berjanji akan berkawan selama-lamanya. Pada suatu hari, burung bangau bertemu burung merpati, "Merpati, sudah tiba masanya aku terbang ke utara kerana kawasan ini akan menjadi sejuk tidak lama lagi......"

"Iye Bangau...aku juge akan merantau mencari kawasan lain untuk tinggal," Merpati menjawab.

"Baiklah...kite berjumpe lagi tahun depan di kawasan yang same ye...Terima kasih banyak-banyak. Aku tak akan lupakan kau.....," kata Bangau lalu terbang. Merpati pula hanya tersenyum dan terbang ke Barat.

Pada tahun hadapannya, Merpati kembali ke kawasan lamanya. Didapati kawasan itu telah menjadi kotor dan bersepah-sepah akibat daripada ribut yang melanda. Teringat akan janjinya dengan Bangau, dia menanti Bangau dengan penuh sabar. Dari satu hari ke satu hari, tapi bayang Bangau tidak juga muncul.

Suatu hari, kedengaran berita menyatakan bahawa seekor bangau yang amat terkenal akan menjelajah dunia dan melalui kawasan itu. Rupa-rupanya burung bangau tersebut adalah sahabat Merpati yang telah menjadi amat masyhur di Utara. Merpati sungguh gembira dan bangga mempunyai sahabat seperti itu.

Apabila tiba masanya, burung bangau yang terkenal dan rombongannya melalui kawasan itu. Merpati memanggil sahabatnya. Burung bangau berhenti dan memandang Merpati dengan penuh jijik seraya berkata:

"Siapa kau?Aku tak pernah ada kawan seperti kau, aku tak pernah berada di tempat buruk sebegini dan aku hanya berkawan dengan bangau-bangau yang cantik sahaja," kata Bangau dengan angkuh. Merpati amat kecil hati dengan kata-kata itu dan berhijrah daripada kawasan itu.

Suatu hari, datang Bangau pengemis ke rumah Merpati. Rupa-rupanya itulah sahabatnya Si Bangau yang telah jatuh miskin kerana tertipu dengan seekor bangau yang jahat. Merpati amat kasihan dengan sahabatnya dan membantu Si Bangau. Walaupun Bangau pernah mengecilkan hatinya tetapi dia tidak pernah berdendam. Dia tetap setia dengan sahabatnya walaupun Si Bangau menjadi terkenal dan menjadi miskin.

Moral Values:

-Hidup manusia bagai roda. Sekejap di atas....dan sekejap di bawah
-Jangan lupa kawan!Tak kirala kawan kita tu dah jadi senang atau miskin
-Always help the one who needed

Dear my bff, Diba, I miss u!Ingat lagi tak apa yang kau tulis kat dalam buku aku?Meh sini aku ingatkan:

"Aku harap takde antara kite yg jadi bangau!Kalau aku lupe daratan suatu hari nanti...kau ingatkan aku ye!Kalau aku susah satu hari nanti...bantu-bantulah aku ye!he!he!he!"


"Don't be like a feather,
Never know where will go,
Just follow the wind blow.
Be like a tree,
Up high when we see,
Never down under our knee."


PS: Diba, pls remember that I'm your bestfriend. I'm here to be your crying shoulder!Whatever happens to u, I'll be there for u!U know what, I'm still remember you even though u're far away from me. Pls keep in touch with me, okay!
Olá! Se você ainda não assinou, assine nosso RSS feed e receba nossas atualizações por email, ou siga nos no Twitter.
Nome: Email:

0 comments: