January 13, 2012

Muhasabah Diri

Tetiba nak tulis entry psl ini. Kenapa?Entahlah. Kadang-kadang tu kita ni memang kena muhasabah diri. Cermin diri. Buat refleksi diri. Sepatutnya, setiap hari sebelum tido kita kena buat mcm tu. Sebab apa?Sebab jika terdapat apa-apa kekurangan, kita boleh baiki. Ye tak?

Kadang-kadang tu, kita selalu terfikir. Kenapa aku tak dpt mcm tu eh?Kenapa orang lain mcm senang je dpt?Kenapa itu dan kenapa ini. Just being random.

Dipetik daripada Surah Al-Baqarah ayat 286 yang bermaksud : "Kami tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya...................."

Kalau tiba-tiba kita dilanda musibah, peganglah selalu ayat tersebut. Insya Allah hati akan tenang dan redha dengan apa yang telah dirancang oleh-Nya. Perancangan Dia adalah sebaik-baik perancangan. Am I right?

Kadang-kadang tu hati ini terfikir-fikir juga. Kenapa ya aku macam ini?Kenapa?

Apabila dihayati betul-betul, barulah saya faham. Ooo...Mungkin Dia tak nak aku jadi mcm ini. Mungkin Dia nak aku jadi macam ini. Kalau takde dugaan mcm ini, mungkin Dia tak sayang aku. Mungkin aku akan semakin lalai terhadap-Nya. Semuanya dimulai dengan kemungkinan.

Maka, redhalah dengan apa-apa pun yang berlaku. Tak kiralah dari segi musibah, dugaan ataupun nikmat. Kadang-kadang nikmat tu pun sebenarnya ujian daripada-Nya.

Ok. Jumpa lagi nanti. Take care. xoxo.
Olá! Se você ainda não assinou, assine nosso RSS feed e receba nossas atualizações por email, ou siga nos no Twitter.
Nome: Email:

0 comments: