June 15, 2010

Am I Jealous?

Tiba-tiba terkeluar pula idea nak tulis entry ini. Sebenarnya, tgh bosan-bosan duduk dkt rumah menghabiskan sisa-sisa cuti persekolahan. Nak pergi belajar kereta tapi tiada siapa yang nak hantar. Memandangkan ibu pergi ke JB teman Mak Ngah 'operate'. Justeru, memang tiadalah lagi yang sudi untuk menghantarku (skemanya ayat!!!Haha).

Kadang-kadang perasaan 'jealous' itu datang. Bukan saja-saja. Tapi betul. 'Jealous' tengok kawan-kawan yang sudah berjaya mendapat kerja yang digemari dan diidamkan, 'jealous' tengok kawan-kawan sudah berkahwin dan bertunang, dan bermcam-macam 'jealous' lagila. Hmmm........Tak patut betul. Tapi, ada bagusnya juga perasaan itu hadir. Sekurang-kurangnya aku boleh berusaha untuk mendapat yang lebih baik untuk diri.

Sekarang ini aku masih menjadi guru sandaran di sekolah tempat tinggalku. Kalau diikutkan bulan, tidak sampai enam bulan lagi aku berkhidmat di sekolah tersebut memandangkan kontrakku sebagai guru sandaran hanya untuk setahun. Selepas itu, aku tidak tahu apakah nasibku. Hanya berserah pada takdir. Buat masa sekarang, aku tiada hati lagi untuk mencari kerja lain memandangkan aku perlu menemani ibu dan Aqil di rumah semenjak ketiadaan ayah. Aku harus kuat dan tabah. Ada juga mengintai-intai peluang untuk sambung belajar dan memohon DPLI & KPLI tetapi semuanya hampa. Aku lagilah terasa-rasa hampanya. Apakan dayaku. Belum rezekiku lagi. Aku pun tidak tahu sampai bila aku perlu kerja kontrak. Aku mahu mendapat kerja tetap. Lagi terjamin masa depan aku. Kerja kontrak ini hanya sementara. Bila-bila masa sahaja aku boleh diberhentikan sekiranya guru telah mencukupi di sekolah tersebut. Tetapi, buat masa ini tidak lagi kedengaran ura-ura yang mengatakan guru telah mencukupi. Makin ditambah subjek yang perlu diajarkan ada la. Isk2. Entahlah. Aku pening. Naik cuti ini aku kena mengajar subjek Sejarah pula. Aku tidaklah minat sangat subjek tersebut. Hendak mengajar apatah lagi. Bukan senang untuk memupuk minat pelajar-pelajar untuk meminati Sejarah. Nantilah aku fikirkan.

Sekarang ini juga, musim kawan-kawan berkahwin dan bertunang. Hmm...Memang sudah jodoh mereka. Takkan aku hendak menghalang. Aku hanya mendoakan dari jauh supaya jodoh mereka berkekalan hingga ke akhir hayat. Aku?Ramai juga yang bertanyakan hal aku. Nak buat bagaimana?Jodoh itu tidak ada lagi. Aku tidak tahu siapa jodoh aku. Itu semua kuasa Allah. Ibu selalu bertanya. Ibu selalu cakap aku jual mahal. Jual mahal yang bagaimana?Orangnya pun aku tidak nampak batang hidung. Bagaimana aku mahu jual mahal?Memilih sangat?Nak pilih mcmana kalau yang nak dipilih pun tiada. Nasib-nasib. Takpela. Aku sentiasa berdoa semoga aku ditemukan dengan orang yang betul-betul sesuai dengan aku. Insya Allah. Allah Maha Mendengar dan Mengasihi hamba-hamba-Nya. Kawan-kawan doakan aku ya.

Okaylah itu saja. Malas nak taip lagi. Jumpa lain kali.

p/s : Saje-saje je buat ayat skema memandangkan aku cikgu BM kat sek. Kalu bdk2 bc ayat2 tunggang-langgang aku, x elok plak. hehe.
Olá! Se você ainda não assinou, assine nosso RSS feed e receba nossas atualizações por email, ou siga nos no Twitter.
Nome: Email:

6 comments:

Aqilah Suhaizam said... at Tuesday, June 15, 2010 at 3:28:00 PM GMT+8

kan ciknoi ada recommand kan .

Wani said... at Tuesday, June 15, 2010 at 4:13:00 PM GMT+8

Diba, jealous yg positif mmg elok utk kesihatan hehehehe~ especially utk msa depan. InsyaAllah, pasti ADA sesuatu yang HEBAT utk Diba =)

Nur Adibah said... at Tuesday, June 15, 2010 at 8:32:00 PM GMT+8

Qila, cancel. Cik Noi x abis selidik. Rupe-rupenye org itu sudah berpunya. Isk2..

Nur Adibah said... at Tuesday, June 15, 2010 at 8:32:00 PM GMT+8

Wani, entahla. Takut-takut perasaan itu boleh membunuhku. Huhu. BTW, TQ Wani..Eh, ni Wani mane ni?Hehe...

Wani said... at Tuesday, June 15, 2010 at 8:40:00 PM GMT+8

wani ARS ni hehhehe

Nur Adibah said... at Tuesday, June 15, 2010 at 8:45:00 PM GMT+8

Oooo...Heee....Okies...