June 27, 2009

Nasib Orang Bujang

Bila nak kawin???
Di sini orang bertanya
Di sana orang menyoal
Tak kira teman mahu kenalan
Asyik-asyik itu je yang jadi bualan
Begitulah nasib orang bujang
Tak kira lelaki mahupun perempuan

Bila nak kawin???
Keluarga pun dah mula risau
Si teruna, emak bimbang jadi bujang terlajak
Si dara, ayah takut bergelar andalusia

Bila nak kawin???
Jiran turut sama menumpang tanya
Bila dijawab jodoh belum ada
Kata mereka, kita kenalah usaha
Mandi bunga salah satu caranya
Tak pun mandi ais boleh dicuba

Bila nak kawin???
Aduuuhh…aku disoal lagi
Kawin??? Nak kawin dengan sapa?
Calon pun takde.
Hah!!! Awak tu memilih sangat agaknya
Ewah-ewah sedap sungguh mulut berkata (aku ambil tunang @ suami kau, baru padan muka)

Bila nak kawin???
Akan ku kawin jam-jam ni juga ( haa…haa…haa)
Andai memilih suami semudah bershopping di pasar malam
Atau semudah membeli VCD cetak rompak
Atau sesenang memakan twisties..(yummyyyyy)

Bila nak kawin???
Aaahhh….sungguh aku bosan
Banyak yang lain boleh jadi persoalan
Kenapa asyik itu yang dihadapkan
Apa kita nak heran
Lambat cepatnya jodoh, Allah yang tentukan.

Bila nak kawin???
Pada yang masih bujang
Biarkanlah mereka terus bertanya
Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)
Kalau ada jodoh, Insya-Allah takkan ke mana.

Bila nak kawin???
Pada yang asyik menanya
Usah dirisaukan jodoh orang
Jaga masjid sendiri agar tidak goyang
Lain orang lain rezekinya
Syukurlah dengan apa yang kita ada.

PS : Mmg soalan ni sensitif. Lg2 utk org2 yg takde calon lg. Pening dibuatnye..Hoho...
Olá! Se você ainda não assinou, assine nosso RSS feed e receba nossas atualizações por email, ou siga nos no Twitter.
Nome: Email:

6 comments:

Anonymous said... at Sunday, June 28, 2009 at 12:04:00 AM GMT+8

hahahahaha...sape punye puisi awk amik ni? ke wat sendiri

-lina-

PrincessLiJo said... at Sunday, June 28, 2009 at 2:02:00 AM GMT+8

hahaha! naseb badan weyh ;p ..ko gi GEMS tu, usha2 la..mane tau sangkot! dapat ler aku turun mersing..hihi~

♥Nurul Aqilah Binti Suhaizam♥ said... at Sunday, June 28, 2009 at 2:33:00 AM GMT+8

hang mcmmane?

Nur Adibah said... at Sunday, June 28, 2009 at 1:10:00 PM GMT+8

-Lina, kte copy paste je dr sorang member. Die post kat bulletin Friendster.

-Una, da naik juling mate ni mengusha. Hahaha..

-Qilah, doale Kak Long dpt pakwe cepat. Hehe..

Salihah said... at Thursday, August 13, 2009 at 6:08:00 PM GMT+8

gigih lagi usaha!

Nur Adibah said... at Monday, August 17, 2009 at 8:17:00 PM GMT+8

Leha,muahaha..