June 29, 2014

Pertama Kali ke Kapit, Sarawak

Tanggal 13 Januari 2014, Isnin, keputusan penempatan telah keluar. Dup dap dup dap. Memang tak boleh hendak kata apalah. Majoriti kawan-kawan yang bujang dihantar ke Borneo. Okay, dalam hati sudah redha kalau ditakdirkan akan ditempatkan di sana. Positif! Esok paginya, 14 Januari 2014, Selasa, dengan hati yang redha, saya telah menyemak penempatan dan jawapannya ialah............









SARAWAK









Tak terkata. I'm speechless. Really. Speechless. Yes, I am. Positif!Di manapun kita ditempatkan, itu semua sudah ketentuan-Nya. Kita hanya mampu merancang tetapi Dia yang menentukan. 

Maka, bermulalah episod menyediakan semua dokumen yang diperlukan, menyiapkan pasport dan Dokumen Perjalanan Terhad (DPT), kemas barang-barang dan sebagainya kerana 20 Januari 2014, Isnin, saya akan mendaftar di Hotel Nouvelle, Kuala Lumpur. Cepatnya!Tak tertangan rasanya.

20 Januari 2014, Isnin - Mendaftar di Hotel Nouvelle. Mak oi!Masing-masing bawa beg, besarnya. Macam nak bermastautin di sana sahaja terus. kekekeke. Harap-harap beg tidak lebih muatan. Pengsan nak membayar nanti. Haish. Dapat sebilik dengan adik junior sekolah merangkap adik dorm masa di sekolah merangkap rakan sekelas di UPSI - Noo. hehe. Macam-macam taklimat didengarnya. Tengok di buku, saya dapat Zon 3. Tidak tahulah di bahagian mana. Harap-harap dapatlah Bintulu, Miri atau Kuching. Jangan di tempat lain sudahlah ye. Pada sebelah malam, keluar jalan-jalan di Alamanda, Putrajaya dengan Nadiah (roommate masa matric aka classmate di U) dan Kak Iffah (senior matric & U). Borak-borak, jalan-jalan dan tentulah memborong Gardenia. haha.

21 Januari 2014, Selasa - Hari ini dari pagi sampai petang, asyik mendengar taklimat. Pada sebelah petang, barulah tahu sekolah mana saya ditempatkan. Jeng jeng jeng. Zon 3 ialah PPD Kapit. Punyalah confident dapat Bintulu. Terdiam sekejap. Down. Tak pernah dengar tempat nama Kapit. Serius. Apabila buka surat penempatan, saya telah ditempatkan di SMK Kapit No. 2. Terus google nama sekolah. Okay. Sekolah besar dan cantik. Sekolah baru ini. Positif. Apabila dengar kena naik bot, down balik. Adoi!Sabarlah hati.

22 Januari 2014, Rabu - Bergerak ke KLIA pada jam 11 pagi. Ibu dan adik-adik sudah tunggu di sana. Check-in. Makan KFC. Terus berlepas ke Kuching. Nasib baik beg ngam-ngam 30 kg. Fuh!Selepas sampai Kuching, gerak ke Sibu pula. Pertama kali sampai Sibu. Sebelum ini pernah sampai Kuching sahaja. Sampai Sibu, GPK 1 sudah tunggu kami untuk dibawa ke hotel memandangkan kami sampai sudah Maghrib. Bermalam di King Wood Hotel.

23 Januari 2014, Khamis - 9.30 pagi, gerak ke Kapit dengan menaiki bot ekspres. Pengalaman pertama kali. Fuh!!!!!!!Ambik ko. Nak sangat adventurekan. Suka sangat masuk hutan, pergi taman negara. Ha, kan dah dapat sana. Bak kata ibu. Okay. Sekian. 3 jam dalam bot memang menyebabkan saya tidur sampai tak tahu nak buat apa. 

Di Hadapan Bot Ekspres


24 Januari 2014, Jumaat - Mendaftar diri di sekolah. Suasana baru. Sekolah baru. Cikgu baru. Pelajar baru. Sangat berbeza dengan sekolah-sekolah sebelum ini. Harap dipermudah perjalanan hidup di sini. Amin.



Till then,

XOXO


Olá! Se você ainda não assinou, assine nosso RSS feed e receba nossas atualizações por email, ou siga nos no Twitter.
Nome: Email:

2 comments:

Burung Best said... at Monday, December 7, 2015 at 4:03:00 PM GMT+8

Salam. Masih kat Kapit lg ke? Sy plan nk ke sana naik scrambler. Ada jln balak tak dr Sibu ke Kapit?

Pls advice. Tq

Nur Adibah Md Azman said... at Sunday, January 24, 2016 at 11:32:00 AM GMT+8

Waalaikummussalam. Sorry lmbt reply. Bole je nak naik scrambler. xd jalan lg dr Sibu ke Kapit. Mmg kena naik bot. Jalan tar tgh wat tp x siap2 pn lg. Boleh bwk srambler naik bot. xtau la plak bepe charge die.